fortidens frirum

I det meste af mit liv har jeg oplevet København som et frirum.

Lige fra jeg boede der som helt ung, til når jeg senere holdt fri fra min lille familie og tog til byen nogle dage for at få lidt tid for mig selv, til de sidste år af mit arbejdsliv hvor jeg ofte opholdt mig i byen i flere dage i forbindelse med mit arbejde.

Det er længe siden, jeg har gået rundt i Københavns gader, og ved dette efterårsophold i skoven besluttede jeg mig for, at tiden var kommet til en bytur til hovedstaden.

Vennen i skoven og Tilda var med, som beskrevet i indlægget om Tildas fødselsdag i byen i går. Og vennen passede Tilda, mens jeg fik tid for mig selv til at gå rundt i byen og mærke fortidens frirum igen.

Udover bare at slentre rundt i gaderne og kigge på mennesker og huse og mærke byens puls og atmosfære havde jeg udset mig Kunsthal Charlottenborg til at give mig lidt kunstinspiration.

Her var 3 udstillinger, hvor især den norske kunstner Tori Wrånes “Ældgammel baby” vakte min interesse. Her kom jeg blandt andet en tur til den smukke norske natur i en lyd- og filminstallation med skulpturer, hvor mennesker med troldemasker sang og spillede forunderlige lyde på fløjte og lange horn i et bakket skovlandskab og på en svævebane, der løb gennem landskabet.

Efter udstillingen nød jeg at gå rundt i gaderne, hvor den lavthængende sol kastede gyldent lys på de smukke gamle huse.

Og jeg mærkede fortidens pust i nakken.

Både fra min egen fortid men også fra 1800-tallets forfattere og kunstneres liv og virke, som jeg har brugt en del år af mit liv på at studere. Et studium, der også gav næring til mine egne forfatter- og kunstnerdrømme.

Jeg nød bare at slentre rundt og fornemme dette frirum igen. Et indre frirum, der ikke længere er afhængigt af dette byrum men kan bæres med overalt.


 

 

Dette indlæg blev udgivet i Hverdagsliv, Rejseliv, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

