Dagbogsnotat fra skoven, 2

Tanker om at skrive.

Jeg holder fast i min sædvanlige skrivepraksis og skriver hver formiddag og nogen gange også senere på dagen. Et par dage efter ankomsten her til skoven modtog jeg titlen til noget, jeg skal skrive på, mens jeg er her.

“En hvisken i skoven”, der er en længere poetisk tekst med inspiration fra skoven. Den kommer til at blive et bind i serien af små bøger skrevet i poetisk blandform, hvilket vil sige, at der indgår forskellige tekstgenrer i teksten.

Indimellem har jeg haft en fornemmelse af at mangle inspiration til at komme videre med at skrive denne tekst, og jeg har lyst til at skrive endnu mere end jeg gør.

Dette forårsophold i skoven er jo et skriveophold.

Derfor bad jeg i går om vejledning i forhold til at skrive og skrive mere.

Min indre vejleder og inspirator gav mig den vejledning, som jeg bad om og havde brug for, og gjorde tingene meget klare for mig.

Teksten “En hvisken i skoven” venter på, at jeg skal møde op og skrive den. Det er ikke omvendt. Jeg skal lade skoven inspirere mig og lade mig flyde med den indre strøm, som teksten leverer til mig. Det afhænger af mig. Det afhænger af, at jeg sætter mig ned og stiller mig til rådighed for, at teksten kan blive formuleret og komme til verden gennem mig.

Altså skal jeg ikke vente på inspiration men være den aktivt handlende og skrivende i stedet. Nogen gange kommer en sætning til mig, der åbner for dagens skrift i teksten og kalder mig til at skrive, andre gange skal jeg selv finde den ved at lade opholdet i skoven give mig den, når jeg sætter mig for at skrive.

Jeg fik at vide, at der er et helt reservoir af tekster og billeder, der venter på, at jeg tager imod dem og bringer dem til verden.

“En hvisken i skoven” eksisterer uden for tid og rum og venter på, at jeg stiller mig til rådighed for, at den kan blive formuleret igennem min bevidsthed og skrevet gennem mine hænder på tastaturet.

Masser af gange har jeg netop oplevet det sådan, at jeg modtager en tekst ord for ord og sætning for sætning eller som en strøm af sætninger. Jeg skal bare lytte og tage imod fra min indre, kreative kilde. Masser af mit kreative arbejde og billedværker er også kommet til mig via indre inspiration, som jeg lader føre mig i udformningen.

Jo mere jeg overgiver mig og lader mig føre i det, jo mere ubesværet og glædesfyldt bliver den kreative proces. Uanset om det er skrift eller billede. Jeg elsker at være lige der i den kreative strøm, hvor inspirationen flyder til mig, og jeg lytter og lader mig føre i den. Det er uendelig frydefuldt for mig at være lige der.

Efter at have modtaget vejledningen i går, gjorde jeg som fortalt, og det fungerede præcist, som jeg var blevet vejledt om, at det ville.

Som en måde at skrive mere på blev jeg vejledt til at skrive dagbogsnotater her på bloggen, hvilket jeg straks gik i gang med, og dette er notat nr. 2.

Dette indlæg blev udgivet i At skrive livet, I skriveværkstedet, Inspiration og praksis, Tanker om ..., Tekst. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.