Dagbogsnotat fra skoven, 3

Denne torsdag i skoven begyndte meget tidligt. Jeg vågnede, før det begyndte at blive lyst, og før fuglene begyndte at synge, og Tilda fortalte tydeligt, at hun trængte til at komme ud, før klokken var blevet 6.

Klokken 6 gik vi morgentur. Der er noget særligt ved at gå tur i skoven tidligt om morgenen. Luften er sprød, kølig og frisk. Kun dyrene og fuglene er vågne. Der er en ro og stilhed som grundtone i træernes rum.

I dag er vennen i skoven taget på arbejde. Han møder en dag om ugen og arbejder hjemmefra resten af ugen. Jeg har derfor en dag for mig selv, indtil der kommer en af vennens venner, der skal låne hytten et par døgn for at deltage i et onlinekursus fra USA i aften- og nattetimerne. Tilda og jeg rykker over i campingvognen imens, så jeg stadig har mit eget rolige rum i skoven.

I går var jeg på tur til Louisiana sammen med min veninde Anne-Marie Valton, der er en fabelagtig ikonmaler og bor i Tisvildeleje. Vi har ikke set hinanden længe, så det var dejligt med et gensyn og at genoptage vores samtale.

Det var også et dejligt gensyn med Louisiana, mit yndlingskunstmuseum, som jeg ikke har besøgt meget længe

Turen til Louisiana er betagende smuk i denne tid. Den går gennem de nordsjællandske skove, der er i sin mest lysende forårspragt lige nu. Og parken ved Louisiana er lige så betagende smuk på denne tid af året.

Vi fik set en masse og meget forskellig kunst. Jeg havde glædet mig til at se Louise Bourgeois’ kæmpe edderkoppeskulptur placeret, hvor Giacomettis høje Vandrende mand plejer at stå ved vinduet ud mod søen. Det så præcist så fantastisk ud, som jeg havde forventet.

Der er flere og forskelligartede udstillinger for tiden. Vi fordybede os i at se på teknikker, materialer og udtryk og fik inspiration med hjem. Det er skønt at gå på udstilling med en, der også maler, fordi vi har noget af den samme interesse i det, vi kigger på.

Også i dag skinner solen over skoven og indover mit arbejdsbord. Skrivehytten dufter fint af liljekonvaller, som jeg plukkede i går her på grunden.

Med den meget tidlige start på dagen har jeg fået en dejlig lang formiddag, som jeg vil benytte til at skrive i.

Dette indlæg blev udgivet i At skrive livet, Hverdagsliv, Inspiration og praksis, Inspirationsdag, Kunst, Rejseliv. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.