Tanker om mit øliv på den sidste dag i maj

Denne sidste dag i maj har indtil nu været meget regnfuld. Regnen har skiftevis silet ned og stået ned i stænger. På sådan en dag mærker jeg, at jeg bor i et gammelt murstenshus, der bliver temmelig køligt. Lige rigelig koldt, derfor har jeg tændt op i brændeovnen i stuen. Skønt at det er en mulighed.

Ovenpå, hvor solen varmer rummene op, er der meget mere lunt, selvom solen ikke skinner igennem. Overetagen er blevet varmet godt igennem af de sidste dages solskin. Derfor tilbringer jeg ekstra meget tid deroppe og nyder, at der er lunt.

Min maj måned har været dejlig på alle måder. Opholdet i skoven på den smukkeste tid af foråret nød jeg i fulde drag. Det gjorde godt at være der omgivet af høje træer. Det føltes som en heling efter en lang vinter.

Efter at være kommet hjem igen har Tilda og jeg genoptaget vores gåture til havet om eftermiddagen.

Mårup Østerstrand dufter af sommer. Hybenroserne blomstrer og fylder stranden med den duft, der for mig indikerer sommer. Fuglene synger i hegnet ud mod stranden, der er smuk med de lave, blomstrende hybenbuske. Fantastisk at de kan gro i ren sand, men de bliver også næsten kun krybende i højden, men sætter masser af roser og senere hyben.

Efter uventet at være kommet hjem i en bil, som jeg nu har til rådighed 24/7, føles det lidt som at have fået et nyt liv. Efter 4 år med delebil, der betød, at jeg måtte tilpasse mine udadvendte aktiviteter til de dage, hvor jeg havde bil til rådighed i løbet af måneden, så kan jeg nu tage afsted når som helst, der er noget, jeg gerne vil deltage i eller blot besøge.

Som en konsekvens af det har jeg igen bestilt et grøntsagsabonnement hos Yduns Have. Nu kan jeg hente friske grøntsager hver torsdag i 24 uger fra sidst i juni. Det føles så godt og så rigtigt. Det er en af måderne at deltage i ølivet på og have fællesskab med andre på øen. Og samtidig er det for mig en fin måde at støtte den økologiske gård Yduns Have, der får betaling for deres produkter på forhånd, mens de har brug for midler til frø og andet.

Mit “nye” liv rummer så mange muligheder, og jeg glæder mig til at tage imod og benytte mig af nogle af dem.

Jeg glæder mig til at genoptage et mere udadvendt øliv og føle mig mere som en del af det liv, der er på øen. Et øliv med natur og kultur i mange former.

Dette indlæg blev udgivet i At skrive livet, Hverdagsliv, Samsø, Tanker om .... Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.